نگاهی به عناصر تاثیرگذار در شکل گیری نگاره ایرانی مطالعه موردی: نگاره زاری بر مرگ رستم در شاهنامه بایسنقری
نویسندگان
چکیده مقاله:
در پدیدآیی نگارهها، همانند تمام آثار فرهنگی دیگر، ساختها، زیرساختها و روساختهای مختلفی دخیلاند. از آنجا که این سه اصطلاح برخاسته از ایدئولوژیهای مدرن هستند، قصد پژوهشگران، لزوما ًدرک اینها از طریق رمزگشایی اثر فرهنگی نیست، بلکه نگاهی طبقهبندیشدهتر، روشنتر و عینیتر است. در این نوشته سعی شده تا از طریق مطالعه عوامل ایجادکنندة اثر فرهنگی، پاسخی مقتضی به شرایط دوگانه تقابل فرمی و مضمونی دادهشود. الگوهای مضمونی(کلیشه ها/ شمایلها)، الگوهای فرمی(سنن فرمی/ سبکها)، حامی، شرایط اجتماعی- اقتصادی- سیاسی- مذهبی، بافت بنیادین، هنرمند(چه کار گروهی چه اثر دست یک شخص) و مخاطب، 7 عامل کلیدی در مطالعة نگارهها (حداقل در این مطالعه موردی) میباشند. در اینجا با مطالعه موردی نگاره زاری فرامرز بر تابوت رستم و عمویش زواره، سعی در جایابی هر یک از این عوامل شدهاست. با توجه به این عوامل، ساخت نگاره مورد نظر تحلیل شده و هدف آن از طریق مطالعة دو سطح صریح و ضمنی اعادة مطلب تحلیل شده است. روش پژوهش در اینجا مطالعهای کیفی براساس عناصر بصری موجود در تصاویر است و اینکه هر عنصر چه جایگاهی در طبقهبندی مورد نظر دارد. نتیجة حاصل از پژوهش این است که تکاثر مورد پژوهش بر مبنای طبقهبندی مضمونی/ فرمی و شناخت ساحتهای دلالی مضمونی جبرگرایانه (تسلیم در برابر امر الهی) دارد.
منابع مشابه
نگاهی به شیوه های شکل گیری نگاره های شاهنامه رشیدا
شاهنامه رشیدا با 93 نگاره بدون رقم، متعلق به قرن یازده ه.ق محفوظ در موزه کاخ گلستان، یکی از شاهنامه های مهم دوره صفویه به شمار می رود. خوشنویسی و نگارش زیبای آن به عبدالرشید دیلمی منسوب بوده؛ ازاین رو به شاهنامه «رشیدا» معروف شده است. به دلیل اینکه این شاهنامه امضا و شناسه ای ندارد، این مقاله به بررسی شیوه های شکل گیری در نگاره ها پرداخته و همچنین هنرمندان آن را شناسایی و معرفی کرده است. سؤال ا...
متن کاملمطالعه تطبیقی نگارگری ایرانی و نظریه شمایلشناسی آروین پانوفسکی؛ بررسی موردی نگاره پادشاهی جمشید از شاهنامه بایسنقری
قرن بیستم، شاهد ظهور متراکم شیوههای مختلف در تحلیل و نقد آثار هنری بود. آروین پانوفسکی نظریهپرداز هنر در حوزه تصویر، گستره وسیعی از نقاشی تا سینما و پویانمایی را موردبررسی قرار داده است. او واژه کهن شمایل را برگزید و آن را از جایگاه سنتی و متعارف خود فراتر برد. اهمیت پانوفسکی در اندیشه معاصر، تدقیق دو روش شمایلنگاری و شمایلشناسی است. در این روش تحلیل، برای رسیدن به معنای چندگانه اثر هنری ب...
متن کاملمقایسه نگاره«کشته شدن ارجاسب در رویین دژ به دست اسفندیار» با دیگر نگاره های شاهنامه بایسنقری
در میان کتب مصور فارسی، شاهنامه فردوسی و بهطور اخص «شاهنامه بایسنقری»، از جایگاه ویژهای برخوردار است. ظهور مکتب هرات تیموری در عصر درخشان هنر اسلامی، آن را ملزم به پیروی از ارزشهای اصیل آن دوران نموده است؛ در این نوشتار، نگارهی «کشته شدن ارجاسب در رویین دژ به دست اسفندیار» انتخابشده و نویسنده به روش تحلیل زیبا شناسانه و تطبیق با مبادی حکمت هنر اسلامی به بررسی و تحلیل نگاره مذکور پرداخته و...
متن کاملبررسی زمان و مکان در نگاره های شاهنامه بایسنقری، با رویکرد پدیدارشناسانه
در این پژوهش، مبنای مطالعه نگارههای شاهنامه بایسنقری (۸۳۳هق) بر دو مؤلفه اساسی زمان و مکان است. بهطوری که با بررسی شیوه بازنمایی و حضور این دو پدیدار همزاد و درهمتنیده در این نگارهها، راهی به جهانِ آنها گشوده شود؛ همان جهانی که در آگاهی و ادراک شخص هنرمند، و سپس مخاطب، پدیدار میشود، نه جهانی فینفسه و در خود. به همین سبب در اینجا رویکرد پدیدارشناسانه، که اساسش بر کارکردهای آگاهی است، به...
متن کاملبررسی نگاره های مربوط به رستم ودیو سپید در نگارگری
داستان نبرد رستم و دیو سپید از داستانهای معروف شاهنامهٔ فردوسی در خوان هفتم آن است. این صحنه بارها و بارها در شاهنامههای مکتبهای مختلف به نمایش درآمده است. در اینجا سعی شده تا به بررسی این موضوع در نگارههای مکتبهای شیراز، هرات، تبریز و اصفهان بپردازیم؛ که شاید بتوان این چهار مکتب را مهمترین مکتبهای نگارگری ایران بهحساب آورد. با بررسی این صحنه در مکتبهای چهارگانهای که مطرح شد، این سؤال ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 19 شماره 4
صفحات 47- 54
تاریخ انتشار 2014-12-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023